BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, July 9, 2009

Siang Kau, Aku Malam.

Cuba kau katakan pada aku wahai siang

Bisa terbitkah cahayamu menerangi jiwa?

Cuba kau fahamkan aku wahai malam

Sepikah dia seperti aku?


Alam-alam dan kehidupan-kehidupan yang lain pergi

Menutup mulut sendiri, jangankan mahu bersuara

Melihat aku, mereka berpaling

Kenapa? Apa yang telah terjadi?


Dogma-dogma itu aku percaya

Disetiap buti kata

Peluru maksud membutakan mata

Sebab itu hati tak mahu memberi


Evolusi warna-warni berhidupkan elemen² sepi

Gunakan danda itu,

Pukul aku, biar aku tidak lagi buta

Biar aku tidak lagi alpa


Mari amalkan asabiyah dikalangan kita

Meski engkau tidak mahu bersatu sebagai cinta

Dekatkan dirimu dengan diriku

Sebagai peneman beradu

Kerana aku, bukan lagi aku


Epik ini aku cipta sekali

Sekali mungkin berubah dua kali

Tapi, bila cinta itu sudah mati

Pergilah mati jangan kembali


Maka berkuburlah sejarah² cinta

Biar ku jadi artifak warisan kurun yang akan datang

Bukan untuk dikenang perkara yang lepas

Tapi, biar untuk ku ingat, biar tersemat


Kenapa kau pisahkan aku mengikut kabilahmu?

Tanah kau pijak itu?

Khas kah buatmu?

Mungkin kah begitu?


Aku asyik bermazmur ditepi sendu

Sayu aku sayu,

Jangan tanyakan pada aku wahai Ibu

Anakmu mengenang nasibnya, jangan lah bimbang


Aku ini diintip

Diintip pengintip maut

Kenapa aku jadi sasaran?

Dan sekarang ku perlu tinggalkan pesanan


Biarkan aku bersemayam di istana duka ini

Biar aku mencari mimpi yang takkan jadi reality

Biar aku endiri lagi mengejar yang tak pasti

Biar aku bergini, mungkin aku memang begini

Kerana aku bukan siapa-siapa

Aku tidak terkenal, aku bukan bangsawan,

Jua bukan untuk dibenci